۸ نکته برای جلوگیری از جعل چک

۱- امضاهاي خيلي آسان و خيلي پيچيده را فراموش کنيد
امضاهاي ساده به سادگي جعل مي‌شود و امضاهاي شلوغ و پيچيده از دقت متصدي بانک در نحوه پيچ و خم‌هاي امضاء هنگام ازدياد ارباب رجوع کم مي‌کند.
هميشه امضاهايتان را با نام و نام خانوادگي خود همراه کنيد چرا که دستخط شما حين نوشتن‌ نامتان، خود در بردارنده گونه‌اي سبک خاص است که جعل امضاء را همراه با نوشته نامتان، براي جاعلان سخت مي کند.

۲- چک ها را با يک قلم بنويسيد
بهتر است به جاي هرنوع قلمي، از خودکار استفاده کنيد. جوهر خودکارهايي از يک رنگ مشابه معمولي ولو به مقدار اندک با خودکار ديگر تفاوت دارد، اين تفاوت رنگ، جعل را سخت خواهد کرد.

۳- دسته چک‌هاي‌ خود را دور از دسترس عموم قرار دهيد
چک‌ها و اسناد ديگرتان را در جايي نگهداري نکنيد که دسترسي به آن براي افراد آسان باشد، همچنين به ياد داشته باشيد وقتي دسته چک خود را روي ميز گذاشته‌ايد يا درون جيب کت و داخل کيف‌تان است، اگر براي لحظاتي هرچند کوتاه هم از ميز يا محل آويزان بودن کت و گذاشتن کيفتان دور مي شويد.

۴- مبلغ چک را به ريال، تومان، عدد و حروف بنويسيد
هيچ‌گاه نگوييد ممکن است ديگران براي اين همه حساسيت مسخره‌ام کنند، به ياد داشته باشيد که مسخره شدن براي همراه داشتن يک جليقه نجات مسخره بهتر از غرق شدن و پذيرش مرگ در درياست.

۵- روي مبلغ چک چسب شيشه‌اي بچسبانيد
روي آنچه مي‌نويسيد به ويژه بخشي که مبلغ قابل پرداخت را مشخص کرده‌ايد چسب شيشه‌اي بچسبانيد و آن را با سر ناخن خود به کنده شدن حساس کنيد.
هرچند برخي جاعلان راه کندن چسب را مي‌دانند ولي اين موضوع نبايد باعث شود که شما هم کار آن‌ها را آسان‌تر و سريع‌تر کنيد.

۶- از نوشتن چک در «وجه حامل» تا حد امکان خودداري کنيد
تا حد امکان از نوشتن چک در وجه حامل خودداري کنيد. هنگام صدور چک نيز ابتدا مواردي چون تاريخ و مبلغ را کامل کرده سپس آن‌ را امضاء و مهر کنيد.
هيچ گاه قبل از صدور چک‌هايتان آنها را امضاء يا مهر نکنيد، آنچه را هم که در برگه‌هاي چک مي‌نويسيد بهتر است در ته برگ دسته چک يادداشت کنيد.
اگر از افرادي چک مي‌گيريد که شناختي درباره آن‌ها و ميزان اعتبارشان نداريد از شعب بانک مربوطه درباره حساب مورد نظر اطلاع کسب کنيد، براي قبول چک‌هاي تضميني‌، رمزدار و مسافرتي هم قبل از معامله با شعب بانکي نزديک محل درباره اصالت و جعلي نبودنشان تحقيق کنيد.

۷- صدور چک «سفيد امضاء» ممنوع!
از صدور چک‌هاي به اصطلاح «سفيدامضاء» حتي براي اقوام و آشنايان خودداري کنيد، هرگاه اوراق بهادار و چک‌هايتان به سرقت رفت بلافاصله بانک مربوطه، مراجع انتظامي و قضايي را مطلع کرده و از آن‌ها آگاهي و راهنمايي‌هاي بيشتر در اين زمينه جويا شويد.
حتماً متن چک را با يک نوع خودکار بنويسيد تا در صورت دست بردن به متن آن جعلي بودن آن مشخص شود.

۸- تاريخ چک را افقي، عمودي، به عدد و به حروف درج کنيد
تاريخ چک را به صورت افقي و عمودي به صورت عددي و به حروف درج کنيد و همچنين جلوي تمامي قسمت‌هاي پر شده را ببنديد و در هنگام امضاء چک، طوري امضاء شود که آثار امضاء روي برگه‌هاي ديگري از دسته چک حک نشود.

این مطلب را به دوستان خود نیز اطلاع رساني كنيد .

ساد۲۴ ، سامانه استعلام چک های بانکی و اعلام سرقت چک های مفقودی و سرقت شده ، برای راحتی کار شما هموطنان عزیز در سامانه کشوری ساد۲۴، خدمات استعلام و اطلاع رسانی چک های بانکی را عرضه می کند.
شما با مراجعه به سایت ساد ۲۴ می توانید چک دریافتی خود را به صورت کاملا رایگان استعلام بگیرید و از سرقتی نبودن آن اطمینان حاصل نمایید.
همچنین در صورت بروز حادثه ای مانند سرقت و یا گم شد چک ، با ثبت آن در سامانه ساد۲۴ میتوانید به خود و دیگر هموطنان عزیزمان یاری رسانده و از سوء استفاده های احتمالی و یا نقل و انتقال آن در بازار جلوگیری نمایید.

2.2/5 - (22 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا