سوالات متداول درباره "چک"؛ با چک برگشتی چه باید کرد؟

یکی از مهم‌ترین و جدیدترین تغییرات ابلاغیه بانک مرکزی در مورد قانون جدید در حوزه ی چک‌، سه ساله شدن رفع سوءاثر خودکار چک برگشتی است که با هدف سخت‌گیرانه‌تر شدن صدور و استفاده از چک در نظر گرفته شده است. بر اساس این ابلاغیه اطلاعات مربوط به هر برگه چک برگشتی، در صورتی که صاحب چک مراحل رفع سوءاثر را انجام ندهد، تا ۳ سال  در سامانه اطلاعاتی بانک مرکزی باقی خواهد ماند. این در حالی است که این مدت در قانون قبل برای هر فقره چک برگشتی تنها ۶ ماه بود.

به همین خاطر در این مطلب برآنیم که به پاسخ سئوالات رایج در زمینه چک بپردازیم.

سوال اول : منظور از چک حقوقی و چک کیفری چیست؟

در این موارد چک دارای وصف حقوقی می‌باشد:

 در صورتی که چک دارای وعده باشد.

 هرگاه چک بابت تضمین انجام تعهد یا تضمین انجام معامله ای صادر شده باشد.

 هرگاه چک سفید امضاء صادر شده باشد.

 در صورتی که ثابت گردد چک بدون تاریخ صادر شده است .

 هرگاه وصول وجه چک منوط به تحقق شرطی شده باشد .

 هرگاه ثابت شود چک بابت معاملات نامشروع یا ربا ( بهره ) صادر شده است .

 هرگاه دارنده چک تا ۶ ماه از تاریخ صدور چک برای وصول آن به بانک مراجعه نکند یا ظرف ۶ ماه از تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت ( یعنی برگشتی از بانک ) شکایت ننماید .

بغیر از موارد فوق قانون به صدور چک بلامحل بعنوان یک جرم نگاه نموده است و می توان با مراجه به دادسرا تعقیب کیفری صادر کننده چک و مجازات وی را خواستار شد .

سوال دوم: به چه مراجعی می‌توان برای مطالبه وجه چک مراجعه کرد؟

برای مطالبه وجه چک بسته به مورد می توان از طریق دادگاه‌های حقوقی‌، دادسرا و یا اجرای ثبت اقدام نمود.

سوال سوم: شروط لازم برای صدور اجرائیه از طریق اجرای ثبت بر علیه صادر كننده چك بلامحل كدامند؟ در چه مواقعی می‌توان چک را از طریق مراجع ثبتی به اجرا گذاشت؟

  •  چك برعهده یكی از بانك‌های مجاز كشور صادر شده باشد.
  •  بانك محال علیه، مطابقت امضای صادر كننده چك بلامحل با نمونه امضای موجود وی در بانك را تصدیق كرده باشد.
  • به طور کلی در صورت توانایی برای معرفی اموال منقول یا غیر منقول از صادر کننده چک این راه توصیه می‌گردد اما در صورتی که بخواهیم وجه چک را از ضامن و ظهرنویس مطالبه کنیم، نمی توان از طریق مراجع ثبتی اقدام نمود و باید به دادگاه مراجعه شود.

در هنگام دریافت چک با استعلام صیاد اپلیکیشن ساد۲۴، از پاس شدن چک دریافتی مطمئن بشید و با آرامش خاطر چک را بپذیرید.

اپلیکیشن ساد۲۴ را رایگان از کافه بازار دانلود کنید.

برای دانلود اینجا را کلیک کنید.

2.2/5 - (20 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. سلام
    سال ۹۵ در برابر پولی که برای سرمایه گذاری گذاشتم یک چک به نام خودم برای ۶ ماه بعد دریافت کردم و فقط در متن قرارداد نوشته شده «یک فقره چک بابت ضمانت تحویل سرمایه گذار شده و عامل بازگشت اصل سرمایه را تضمین میکند»
    پس از مدتی آن شخص متواری شد و من در موعد مقرر گواهی عدم پرداخت را از بانک گرفتم. بابت کلاهبرداری در سرمایه گذاری از ایشان شکایت کیفری کردم و در سال ۹۸ حکم رد مال گرفتم.
    آیا الان میتونم بخاطر چک شکایت حقوقی کنم و مطالبه «وجه چک ضرر و زیان« از سال ۹۵ را داشته باشم؟

      1. سپاسگزارم. آیا ایشان با توجه به حکم کیفری که علیه ایشان صادر شده میتونه بگه بخش مطالبه وجه چک محلی از شکایت نداره؟ و قاضی بپذیره؟

  2. سلام خسته نباشین.آیا چکی که برگشت خورده شکایت هم نشده طرف مبلع رو واریز کرده میتوان همان چک رو برد بانک برداشت

  3. سلام من کارمند بانک هستم . چکی را پاس کردم که مبلغ روی چک به حروف و عدد بدون خط خوردگی سی صد و نود میلیون ریال معادل سی و نه میلیون تومان بود ولی تاریخ خط خورده بود بعد پشت چک پشت نویسی تاریخ و مبلغ انجام شده بود که تاریخ درست پشت نویسی شده بود مبلغ هم نوشته بود سی صد و نود میلیون ریال معادل سی و نه میلیون تومان نوشته شده بود اما یک خط تیره کوچک روی تومان کشیده شده بود بعد از دوروز صاحب چک به شعبه آمد و گفت چک من سه ملیون و نهصد هزار تومان بوده در صورتی که روی چک و پشت چک سی صد و نود میلیون ریال درج شده بود سوال من این است که وقتی مبلغ روی چک چه حروف و چه عدد صحیح نوشته شده است آیا نیاز است دوباره پشت چک پشت نویسی شود ؟ که صاحب چک مدعی شده تومان پشت چک یکم خط خورده است … از لحاظ حقوقی برای من مشکلی پیش می آید ؟؟؟
    ممنون

    1. سلام دوست عزیز،برای پاسخ به این سوال به مراجع قضایی مثل مشاور حقوقی یا یک وکیل مطمئن مراجعه کنید.

  4. سلام من کارمند بانک هستم . چکی را پاس کردم که مبلغ روی چک به حروف و عدد بدون خط خوردگی سی صد و نود میلیون ریال معادل سی و نه میلیون تومان بود ولی تاریخ خط خورده بود بعد پشت چک پشت نویسی تاریخ و مبلغ انجام شده بود که تاریخ درست پشت نویسی شده بود مبلغ هم نوشته بود سی صد و نود میلیون ریال معادل سی و نه میلیون تومان نوشته شده بود اما یک خط تیره کوچک روی تومان کشیده شده بود بعد از دوروز صاحب چک به شعبه آمد و گفت چک من سه ملیون و نهصد هزار تومان بوده در صورتی که روی چک و پشت چک سی صد و نود میلیون ریال درج شده بود سوال من این است که وقتی مبلغ روی چک چه حروف و چه عدد صحیح نوشته شده است آیا نیاز است دوباره پشت چک پشت نویسی شود ؟ که صاحب چک مدعی شده تومان پشت چک یکم خط خورده است … از لحاظ حقوقی برای من مشکلی پیش می آید ؟؟؟
    ممنون

    1. دوست عزیز، با توجه به این که شرایط شما خاص است، حتما به وکیل یا مشاور حقوقی مراجعه کنید.

  5. سلام . اگر در چک جای در وجه چیزی ننوشته باشد نه حامل باشد نه در وجه شخص اون چک اعتبار داره

    1. حتی المقدور چک را حامل نکشید و سعی کنید در وجه شخص خاصی چک را صادر نمایید تا هر کسی نتواند ادعا کند که چک مال اوست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا