اموزش قدم به قدم استعلام چک صیاد – ۳ روش کاملا رایگان

هر روزه تعداد زیادی چک در کشور مبادله می‌شود، اخیرا بانک مرکزی با معرفی سامانه صیاد و جایگزینی دسته چک‌های صیاد به جای دسته چک بانک های ملی، ملت، تجارت، صادرات، کشاورزی، سپه، رفاه، انصار و….، این امکان را به دریافت کننده چک ها داده است که از خوش حسابی صادرکننده‌ی چک از طریق استعلام صیاد مطلع شوند. با استعلام صیاد میتوان از تعداد چک‌های برگشتی صادر کننده‌ی چک مطلع شد.در این مطلب ما دو روش برای “استعلام صیاد” به شما معرفی می‌کنیم که استفاده از روش دوم سریعتر و آسان تر است.

در این مطلب می‌خوانید:

سامانه صیاد با متمرکزسازی درخواست‌های دسته چک های مشتریان، امکان اعتبارسنجی صاحبان حساب و امضا را فراهم کرده تا از اختصاص دسته چک به افراد فاقد صلاحیت و بد سابقه جلوگیری کند؛ همچنین به لطف این سامانه و با اختصاص شناسه منحصر به فرد به هر برگ چک، استعلام و پیگیری وضعیت چک ساده میشود و بدون شک این کار باعث افزایش اعتبار دسته چک در تبادلات مالی کشور خواهد شد.در ادامه ی این مطالب متوجه میشویم که نحوه ی درخواست دسته چک صیاد بانک ها اعم از بانک ملت، ملی، رفاه، سپه، صادرات، تجارت و کشاورزی  با هم تفاوتی ندارد.

در اپلیکیشن استعلام چک ساد ۲۴ استعلام صیاد بگیرید(کاملا رایگان!!)

تصویر چک صیاد

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، شماره صیادی یک عدد ۱۶ رقمی است که در قسمت بالا-سمت چپ چک قرار دارد.

مشخصات چک صیاد

اپلیکیشن استعلام چک صیاد رایگان

روش اسان‌تر و سریع‌تر، استعلام صیاد با ساد۲۴

ساد۲۴، به شما پیشنهاد می‌کند هنگام پذیرفتن چک از خوش‌حسابی صادرکننده‌ی چک مطلع شوید، کافی است شماره ۱۶ رقمی صیاد را در قسمت «استعلام صیاد» وارد کرده یا کد QR روی چک را اسکن کنید. در این صورت، شما از تعداد چک های برگشتی صاحب چک مطلع می‌شوید و میتوانید با اگاهی نسبی از پذیرفتن آن امتناع کنید.

https://www.aparat.com/v/sq6Xc

نرم افزار استعلام رایگان چک صیاد

با توجه به طولانی بودن روند پیامک و مشکلاتی که در طی  روند پیامکی ممکن است رخ بدهد، مثلا عددی که برای تایید باید ارسال کنید به زبان فارسی یا انگلیسی باشد یا به هر طریقی در نحوه نگارش پیامک تایید اشکالی داشته باشد ضمن طولانی تر شدن کار، زحمات شما هم بیهوده میشود.

با استفاده ازاپلیکیشن استعلام چک ساد۲۴ ، می توانید قبل از قبول کردن چک از مشتریان خود، ابتدا خوش حسابی صادرکننده آن را استعلام بگیرید،به این معنا که بررسی کنید که آیا این فرد تا کنون چک برگشتی داشته یا خیر؟

شما میتوانید فقط با وارد کردن شماره صیاد  در «استعلام صیاد» یا اسکن کد QR روی چک، می‌توانید از وضعیت خوش‌حسابی صادر‌کننده‌ی چک باخبر شوید و با آگاهی نسبی از پاس شدن یا نشدن چک، آن را بپذیرید یا از پذیرفتن آن امتناع کنید.ساد۲۴ مستقیم و بدون هیچگونه هزینه از بانک مرکزی استعلام صیاد می‌گیرد و امنیت معاملات شما را تضمین می‌کند.

اموزش استعلام چک صیاد با ساد ۲۴

  • ابتدا وارد نرم افزار ساد۲۴ شده و بخش استعلام صیاد را انتخاب کنید.
  • شماره صیادی ۱۶ رقمی چک را وارد کنید.
  • گزینه‌ی استعلام صیاد را بزنید.
  • !!!نکته: در صورتی که استعلام یک شخص را قبلا گرفته اید و بنا به دلایلی دوباره می‌خواهید استعلام شخص را بگیرید (مثلا می‎‌خواهید از رفع سوء اثر از چک برگشتی مطمئن شوید یا ببینید شخصی که دوماه قبل از او چک گرفته اید و وضعیت استعلام آن سفید بوده، آیا هم اکنون نیز وضعیتش سفید است یا خیر؟ ممکن است در طول این دوماه تعدادی از چک‌هایش برگشت خوره باشد) از قسمت آرشیو یا سوابق استعلام صیاد وارد بخش سوابق استعلام شوید.
استعلام چک صیاد در منوی اپلیکیشن ساد 24
  • اگر درخواست استعلام صیاد داشته باشید، پس از وارد کردن عبارت امنیتی نتیجه‌ی استعلام مورد نظ، مانند تصویر سمت راست، برای شما نمایش داده می‌شود.
  • شما می‌توانید در صفحه اصلی نتیجه استعلام، به کمک کادر۲ از مفهوم استعلام اگاه شوید.
  • اگر درخواست نمایش سوابق استعلام صیاد را داشته باشید کادر۳ ( تصویر سمت چپ) برای شما نمایش داده می‌شود.
  • در بخش سوابق استعلام صیاد، می‌توانید با گزینه « استعلام مجدد» استعلام خوش حسابی شخص مورد نظر را مجدداً دریافت کنید.
سوابق استعلام صیاد

توضیحات تکمیلی:

  •  هزینه هر استعلام ۰ ریال است. 🙂 استعلام‌ها در اپلیکیشن ساد۲۴ کاملا رایگان است.
  • استعلام آفلاین( بدون نیاز به اینترنت و از طریق پیامک) ۳۵۰۰ ریال هزینه دارد.
  • شما با اسکن QR روی چک می‌توانید در کمتر از ۱۰ ثانیه استعلام رایگان بگیرید.
  • استعلام چک از طریق ساد۲۴ کاملا رایگان است و هیچ محدودیتی از نظر تعداد ندارد. در خصوص اشخاص حقوقی فاقد شناسه ملی ثبت شده در پایگاه¬داده بانک مرکزی، امکان اخذ استعلام وجود نخواهد داشت. این موضوع در پیامک پاسخ با عبارت «شناسه ملی ….. قابلیت استعلام ندارد» اطلاع رسانی می گردد.
  •  در خصوص برگ چک های متعلق به اشخاص حقیقی دارای حساب مشترک، وضعیت اعلام شده مربوط به فرد دارای بالاترین مبلغ و بیشترین تعداد چک برگشتی از بین صاحبان حساب خواهد بود.
  • در صورتی که به هر دلیل اعم از بروزرسانی زیرساخت های اطلاعاتی تا مدت زمان ۱۵ دقیقه پاسخی از مرکز صیاد دریافت نگردد نتیجه با پیامک «عدم امکان اخذ استعلام» به کاربر اعلام خواهد شد. بدیهی است کاربران می توانند در مقاطع زمانی بعدی نسبت به اخذ استعلام اقدام نمایند.  

استعلام چک صیاد (پیامکی)

سامانه صیاد، این امکان را برای گیرندگان چک فراهم کرده که وضعیت صادر کننده چک را در نظام بانکی ارزیابی کنند.

استعلام چک

در این سامانه، امکان استعلام هر برگ چک با توجه به شناسه استعلام تولیدی توسط بانک مرکزی، برای پذیرنده چک فراهم‌ شده تا امنیت بیشتری در حوزه مبادلات چک ایجاد شود.

به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، دریافت کنندگان چک می توانند با ارسال شناسه ۱۶ رقمی مندرج در چک های صیادی به سامانه استعلام پیامکی بانک مرکزی، از وضعیت اعتباری صادرکننده چک مطلع شوند.

این سامانه با شماره ۷۰۱۷۰۱ در دسترس عموم مردم قرار دارد و قالب ارسال پیامک به شکل «شناسه ۱۶ رقمی*۱*۱» است.

توضیحات تکمیلی:

  •  هزینه هر استعلام موفق ۳۵۰۰ ریال است.
  • هزینه اخذ شده، ارتباطی با تعداد پیام های پاسخ ارسال شده برای درخواست کننده استعلام ندارد.
  •  لازم است متن ارسالی جهت اخذ استعلام بدون هیچگونه کاراکتر اضافی همچون خط فاصله و فقط به صورت عددی در قالب اعلام شده برای سامانه ارسال گردد. 
  •    درحال حاضر از هر شماره تلفن همراه تنها چهار استعلام در روز قابل اخذ می باشد.
  •  چنانچه درخواست کننده استعلام قبل از تکمیل عملیات استعلام اقدام به ارسال استعلامات متعدد نماید، نتیجه ارسال شده مربوط به آخرین شناسه استعلام اخذ ارسال شده خواهد بود.
  • در خصوص اشخاص حقوقی فاقد شناسه ملی ثبت شده در پایگاه¬داده بانک مرکزی، امکان اخذ استعلام وجود نخواهد داشت. این موضوع در پیامک پاسخ با عبارت «شناسه ملی ….. قابلیت استعلام ندارد» اطلاع رسانی می گردد. 
  •  در خصوص برگ چک های متعلق به اشخاص حقیقی دارای حساب مشترک، وضعیت اعلام شده مربوط به فرد دارای بالاترین مبلغ و بیشترین تعداد چک برگشتی از بین صاحبان حساب خواهد بود.
  • در صورتی که به هر دلیل اعم از بروزرسانی زیرساخت های اطلاعاتی تا مدت زمان ۱۵ دقیقه پاسخی از مرکز صیاد دریافت نگردد نتیجه با پیامک «عدم امکان اخذ استعلام» به کاربر اعلام خواهد شد. بدیهی است کاربران می توانند در مقاطع زمانی بعدی نسبت به اخذ استعلام اقدام نمایند.
  •  تمامی پیامک های اطلاع رسانی در خصوص استعلامات ارسال شده فقط با سرشماره ۷۰۱۷۰۱  به کاربران اطلاع رسانی مي شود. بر این اساس ضروری است کاربران محترم در کنترل سرشماره پیامک های واصله دقت لازم را مبذول دارند.

استعلام چک صیاد از سایت بانک مرکزی

همچنین میتوانید از سایت بانک مرکزی استفاده کنید تا از خوش حسابی صادرکننده چک مطلع شوید. نصب اپلیکیشن ساد۲۴ و استعلام با آن بسیار آسان تر از استعلام مستقیم از بانک مرکزی است.

استعلام چک صیاد در بانک مرکزی

ابتدا آدرس سایت بانک مرکزی را وارد می‌کنیم و سپس به بخش نظام های پرداخت و زیرساخت می‌رویم.

استعلام اعتبار چک صیاد از بانک مرکزی

از لیست بالا گزینه استعلام وضعیت اعتباری چک صیادی را انتخاب می کنیم.

وارد نمودن شناسه صیاد در سایت بانک مرکزی

در کادر بالایی شماره صیادی را وارد می‌کنیم و پس از وارد کردن حاصل جمع، روی استعلام چک صیادی کلیک کنید.

استعلام وضعيت اعتباری چک صيادی

بررسی نتایج استعلام صیاد

در استعلام صیاد وضعیت صادرکنندگان چک با پنج رنگ سفید، زرد، نارنجی، قهوه ای و قرمز مشخص می شود.

بررسی وضعیت اعتبار صادر کننده چک

وضعیت سفید به این معناست که صادرکننده چک فاقد هرگونه سابقه چک برگشتی بوده یا درصورت وجود سابقه، تمامی موارد رفع سوء اثر شده است.

وضعیت زرد حاکی از این است که صادرکننده چک دارای یک فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.

وضعیت نارنجی یعنی صادرکننده چک دارای دو الی چهار فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.

وضعیت قهوه ای، صادرکننده چک را دارای پنج تا ده فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی معرفی می کند.

وضعیت قرمز نیز مربوط به کسانی است که دارای بیش از ۱۰ فقره چک برگشتی یا بیش از مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی باشند.

توضیحاتی در رابطه با جعل چک،اسناد و یا نوشته ها

هزینه هر استعلام موفق، ۳۵۰۰ ریال است و ارتباطی با تعداد پاسخ های ارسال شده برای درخواست کننده استعلام ندارد. درحال حاضر از هر شماره تلفن همراه تنها چهار استعلام در روز قابل اخذ است.این هزینه و محدودیت از سوی بانک مرکزی است.

استعلام سرقتی/مفقودی نبودن چک صیاد و غیر صیاد

سامانه ساد۲۴، اولین و تنها سامانه ثبت و استعلام چک های سرقتی/مفقودی است که به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا از سرقتی/مفقودی نبودن چک‌های دریافتی مطمئن شوند. همچنین می‌توانند با ثبت پک های سرقتی/مفقودی خود در سامانه ساد ۲۴ واطلاع رسانی سراسری توسط این سامانه از نقل و انتقال آن در بازار جلوگیری کنند. در ادامه به شما آموزش می‌دهیم که چگونه استعلام سرقتی/ مفقودی نبودن چک را بگیرید.استعلام سرقتی/مفقودی نبودن برای چک‌های غیر صیادی و صیادی امکان پذیر است.

  • مرحله ۱ :از منوی اصلی ساد۲۴ «استعلام ساد» را انتخاب کنید تا به بخش استعلام ساد(استعلام سرقتی/مفقودی نبودن چک) بروید.
  • مرحله ۲: شماره شبا چک را وارد کنید.
  • مرحله ۳: شماره سریال چک را وارد کنید.
  • مرحله ۴: درصورت تمایل جهت راحت تر شدن و سریع‌تر شدن استعلام، از گزینه‌ی اسکنQR را انتخاب کنید تا به صورت خودکار شماره سریال و شماره شبا چک وارد شود.
  • مرحله ۵: گزینه «استعلام» را انتخاب کنید.
  • مرحله ۶: در صورت نیاز به استعلام های قبلی گزینه «سوابق استعلام» را انتخاب کنید.
منوی استعلام ساد24

اگر شما گزینه ۵ یا همان «استعلام» را انتخاب کرده باشید تصویر سمت راست و درصورتی که گزینه «سوابق استعلام» گزینه انتخابی شما باشد تصویر سمت چپ برای شما نمایش داده می‌شود.

سوابق استعلام ساد 24

برای راهنمایی بیشتر در ادامه شماره شبا و شماره سریال چک های صیادی و غیر صیادی را برای سهولت در کار شما عزیزان اماده کرده ایم.

چک صیاد + عکس

چک صیادی بانک‌های مختلف شبیه هم است و تنها تفاوت آن‌ها نشان بانک است. به عنوان مثال چک صیادی بانک تجارت و مسکن فقط در نشان بانک ها باهم تفاوت دارند. در ادامه عکس یک چک صیادی به نمایش گذاشته شده است.

مشخصات چک صیاد

چک بانک قوامین

چک غیرصیادی بانک قوامین

چک بانک مسکن

چک غیرصیادی بانک مسکن

چک بانک ملی

چک غیرصیاد بانک ملی ایران

چک بانک رسالت

چک غیر صیادی بانک قرض الحسنه رسالت

چک پست بانک ایران

چک غیر صیادی پست بانک ایران

چک بانک سینا

چک غیر صیادی بانک سینا

چک بانک انصار

چک غیر صیادی بانک انصار

استعلام موجودی چک

سامانه صیاد بانک مرکزی صرفا جهت اطلاع از خوش حسابی صادر کننده ی چک افتتاح شده و هنوز هیچ سامانه ای جهت اطلاع از موجودی چک راه اندازی نشده است.

ساد۲۴ آسان ترین روش استعلام صیاد را برای شما فراهم کرده است و شما می توانید ضمن اطلاع از سرقتی/مفقودی نبودن چک از خوش حسابی صادر کننده چک مطلع شوید و با اگاهی نسبی از پاس شدن چک ان را بپذیرید.
ساد۲۴ معاملات امنی را برای شما رقم میزند.
دانلود اپلیکیشن ساد ۲۴

1.6/5 - (92 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫15 دیدگاه ها

  1. سلام کد شناسه یازده رقمی بانک صادرات برای ثبت چک در وجه بانک صادرات ممنون میشم برام بفرستید.
    یا هر بانکی فرق داره

  2. از کجا باید فهمید که این‌چک ثبت شده یعتی الان‌کسی به‌ما چک داده ولی تو سامانه ثبت نکرده بانک هم قبول نمیکنه اینو از کجا نگاه کنین ببینیم به اسم ما ثبت شده

    1. سلام دوست عزیز بعد از ثبت چک صیاد توسط صادرکننده شما باید وارد سامانه صیاد شده و دریافت چک را تایید کنید.
      پیشنهاد می‌کنم مقاله صفر تا صد چک صیاد را بخوانید.
      https://sad24.ir/blog/2021/08/07/what-is-a-sayyad-cheque/
      فیلم آموزشی تایید چک صیاد
      https://www.aparat.com/v/3niVR/
      لینک دانلود رایگان برنامه ساد۲۴
      https://cafebazaar.ir/app/ir.sad24.app

  3. چک به نام کسی دیگه صادر شده . اما کسی که من ازش چک رو گرفتم میگه به اسم من توی سامانه انتقال داده.
    چه جوری باید از صحت حرفش مطمعا بشم؟

    1. سلام دوست عزیز،در قانون جدید چک انتقال چک فقط از طریق سامانه صیاد امکان‌پذیر است شما قبل از اینکه چک را دریافت کنید باید انتقال گیرنده قبلی چک را به شما منتقل کند و شما با ورود به سامانه صیاد از انتقال چک به نام شما مطمعن شوید.
      امکان استعلام و انتقال چک صیاد در برنامه ساد۲۴ برای شما فراهم شده است.
      دانلود رایگان برنامه ساد۲۴ https://cafebazaar.ir/app/ir.sad24.app
      پیشنهاد می‌شود مقاله صفرتاصد چک صیاد و چک برگشتی را در وبلاگ ساد۲۴ بخوانید.
      https://sad24.ir/blog/2021/08/07/what-is-a-sayyad-cheque/

  4. چکی در صیاد صادر شده ولی تاریخ یا مبلغ درج شده روی چک با ثبت در سامانه صیاد همخوانی نداشته باشد راه حلی برای اصلاح وجود دارد راهنمایی کنید

  5. بعد ازینکه استعلام گرفتیم و وضعیت استعلام اعتباری چک صیاد به رنگ قرمز بود، چی میشه اونوقت؟؟؟ چه کار باید کرد؟؟ رنگ قرمز یعنی (وصول نمی‌شود)؟

    1. سلام دوست عزیز، نتایج استعلام صیاد در همین مطلب نمایش داده شده است.
      قرمز به این معناست که صادرکننده چک دارای بیش از ده فقره چک برگشتی یا بیش از مبلغ ۵۰ میلیون تومان تعهد برگشتی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا