چگونه از جعل امضا در چک پیشگیری کنیم

با روش های جعل امضا در چک آشنا شوید

با درنظر گرفتن آمار مربوط به جعل اسناد می ­توان گفت چک، یکی از اسنادی است که بیشترین جعل در آن صورت می ­گیرد و یکی از جرایم رایج در این حوزه، جعل امضا می ­باشد و باید گفت که وقوع این جرم می ­تواند مقدمه وقوع جرایمی مانند کلاهبرداری باشد.

در این بخش از ساد۲۴ بخوانید که امضا چک شما چطور جعل می ­­­شود و چگونه فقط با رعایت چند نکته ساده می­ توانید از جعل امضا خود جلوگیری کنید:

جعل امضا چک در دو حالت اتفاق می ­افتد: حالت اول را این طور در نظر بگیرید که جاعل دقیقا همان امضای شما را شبیه ­سازی می کند و در حالت دوم امضایی غیر از امضای شما را پای چک می زند. در حالت اول بهتر است بدانید کسی که امضای شما را پای چکتان شبیه ­سازی یا در واقع جعل می­ کند از اشنایان شماست! چرا؟ به این دلیل که حتما امضا شما را قبلا دیده که موفق به جعل آن شده است و این مساله خود می ­تواند در شناسایی جاعل کمک­ کننده باشد. در غیر این­ صورت کسی که شما را نمی ­شناسد و امضای شما را ندیده است قطعا با امضایی غیر از امضای شما، پای چک را امضا می ­کند. در واقع در حالت دوم جاعل احتمالا چک شما را پیدا یا آن‌ را سرقت کرده است و از نمونه امضای شما بی اطلاع است، در نتیجه چک را به نام خود و با امضایی غیر از نمونه امضای شما که در بانک موجود است، امضا می‌کند.

لازم است بدانید جعل از جمله جرایمی است که، نظم عمومی جامعه را برهم زده و ضرر مالی برای افراد در پی دارد ، و باعث سلب اعتماد مردم نسبت به اسناد و نوشته‌های خصوصی و عمومی می‌شود و مخل آسایش عمومی مردم خواهد شد. به همین دلیل در قانون مجازات هایی در خصوص جعل امضا در نظر گرفته شده است.

حتما بخوانید: چگونه چک‌های مفقودی یا سرقتی را اعلام سرقت و از نقل و انتقال آن‌ها جلوگیری کنیم

روش های جلوگیری از جعل امضا در چک

در امضا سبک منحصر به فرد خود را داشته باشید! یک مساله خیلی مهم در مورد امضا وجود دارد که باید توجه ویژه ­ای به آن داشته باشید و آن نوع امضا شماست. به شما پیشنهاد می­ کنیم امضایی را انتخاب کنید که خیلی ساده و راحت قابل جعل نباشد البته در مقابل امضاهای خیلی پیچیده هم مشکل آفرین هستند به این دلیل که اغلب اوقات به دلیل شلوغی و ازدیاد ارباب رجوع متصدی بانک ممکن است نتواند با دقت پیج و خم های امضا را بررسی کند و جاعلان ممکن است از این فرصت برای جعل امضا شما سوء استفاده کنند.

حتما بخوانید: جعل در اسناد مالی

پیشنهاد ساد ۲۴ برای پیشگیری از جعل امضا

پیشنهادی که برای شما داریم این است که موارد زیر را رعایت کنید تا احتمال وقوع جعل امضا شما به حداقل برسد:

  • همیشه در امضاهای خود نام و نام خانوادگی خود را هم ضمیمه کنید، این کار باعث می شود که دست خط شما منحصر به فرد و مختص شما باشد. رعایت همین مساله ساده می ­تواند یک سبک خاص برای امضا شما باشد.
  • و یا بهتر است یک امضا مختص چک­ های خود داشته باشید، این کار جعل امضا را برای جاعلان سخت تر می کند.
  • افرادی که از اثر انگشت به جای امضا استفاده می­ کنند، بهتر است برای جلوگیری از جعل حتما از مهر هم استفاده کنند.

ساد ۲۴ سامانه اعلام سرقت و استعلام چک های بانکی

هنگام به سرقت رفتن یا مفقود شدن چک ­هایتان سریعا آن را برای پیشگیری از نقل و انتقال در سامانه ساد۲۴ و یا اپلیکیشن ساد ۲۴ ثبت کنید، سپس برگه ثبت در ساد ۲۴ را جهت دریافت دستور قضایی مسدودی حساب به دادگستری تحویل دهید و در انتها دستور قضایی را به بانک مربوطه اعلام کنید تا حساب شما تا تعیین تکلیف نهایی چک مسدود شود.

.

دیدگاه ها و تجربیات خود را پیرامون این نوشته برای ما بنویسید

2.5/5 - (22 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا